Instruire Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.

Scaderea nivelului de ulei din carter poate sa fie determinata de unul sau mai multe dintre urmatoarele motive:

- Functionarea cu cicluri scurte de pornire/oprire;
- Spumarea excesiva a uleiului;
- Scapari datorate neetanseitatilor din circuitul de ungere;
- Functionarea indelugata la sarcina minima asociata cu un circuit proiectat gresit.

La functionarea indelungata cu cicluri scurte (porniri si opriri prea dese), uleiul antrenat in circuitul frigorific de catre agentul frigorific, poate sa aiba un debit mai mare decat cel al uleiului care se reintoarce in compresor, ceea ce determina evident scaderea nivelului de ulei din carter.

Cauzele pornirilor si opririle prea dese pot sa fie:

- O lipsa de agent frigorific;
- Diferentialul termostatului de reglaj prea strans;
- Sarcini termine prea reduse, etc…

Toate aceste cauze genereaza debite reduse de agent frigorific si in consecinta viteze mici de curgere a agentului prin conducte.

Daca motivul functionarii cu cicluri scurte este reprezentat de fluctuatii mari ale sarcinilor termice, ceea ce evident determina porniri si opriri repetate, atunci problema poate fi eliminata prin instalarea unui sistem de by-pass a vaporilor calzi, sistem care va prelungi perioada de functionare a compresoarelor inainte ca sistemul de automatizare sa determine oprirea acestora.

Daca uleiul spumeaza prea tare la pornirea compresorului, acest fenomen atrage de asemenea dupa sine scaderea nivelului de ulei din carter. Spuma la suprafata uleiului va fi destul de repede antrenata de vaporii aspirati in cilindrii si de acolo in circuitul frigorific. Cu cat spumarea persista un timp mai indelungat dupa pornirea compresorului, cu atat mai mult va scadea nivelul de ulei.

La pornirea compresorului, in carter se creaza brusc o depresiune, datorita deplasarii pistonului in cilindru. Acest fenomen produce fenomenul de spumare, deoarece agentul frigorific din uleiul de ungere vaporizeaza rapid in conditiile scaderii presiunii. In mod normal, spumarea trebuie sa se opreasca dupa cateva momente de la pornirea compresorului.

Persistenta spumarii uleiului poate sa fie generata fie de utilizarea unui ulei de alta calitate decat cea recomandata, fie de diluarea excesiva a uleiului, chestiune care a fost tratata anterior.

O alta cauza a scaderii nivelului de ulei o pot reprezenta neetanseitatile sistemului hidraulic de reglaj a puterii frigorifice, cu care sunt prevazute unele compresoare. Principiul de functionare a acestui sistem se bazeaza pe faptul ca daca scade necesarul de frig, atunci presiunea uleiului din sistemul de ungere poate sa actioneze asupra unui mecanism de ridicare a supapei de aspiratie in timpul cursei de comprimare a vaporilor, prin intermediul unor tacheti. Efectul ridicarii supapei de aspiratie de pe scaun este ca o parte din vaporii de agent frigorific din cilindru vor ajunge din nou in sistemul de aspiratie al compresorului, ceea ce reduce debitul masic al vaporilor din circuitul frigorific si in consecinta puterea frigorifica asigurata de compresor scade.

Daca garnitura de etansare a sistemului hidraulic de ridicare fortata a supapelor de aspiratie devine neetansa, atunci uleiul poate sa ajunga in camera de aspiratie si de acolo in circuitul frigorific. Daca debitul de ulei care paraseste compresorul este mai mare decat debitul de retur al uleiului, atunci este evident ca nivelul uleiului din carter scade.

Neetanseitatea garniturilor sistemului de reglaj a puterii frigorifice poate fi verificata, fara demontarea compresorului, prin urmarirea nivelului de ulei in timpul functionarii acestuia. Daca nivelul uleiului scade odata cu intrarea in functiune a sistemului de reglare a puterii frigorifice, descris anterior, atunci este foarte probabil ca cel putin una din garniturile mentionate si-a pierdut etanseitatea.

Aceasta metoda de verificare a etanseitatii garniturilor sistemului hidraulic de reglare a puterii frigorifice, poate sa fie utilizata numai daca circuitul frigorific asigura conditii bune de intoarcere in carter a uleiului de ungere.

In cazul in care sistemul hidraulic de reglare a puterii frigorifice este comandat electronic, atunci se poate identifica precis care este cilindrul a carui garnitura a devenit neetansa, prin actionarea independenta a sistemului de reglaj, pentru fiecare cilindru in parte.

Instruire Cuprins Cap.ant. Cap.crt. Pag.ant. Pag.urm. Cap.urm.